söndag 29 mars 2009

På kökshyllan

Jag har ärvt några fina saker av min mormor, och ett par av dem står på kökshyllan.
Egentligen inget speciellt med dem, man kan säkert få dem billigt på loppis. Men visst är det väl något speciellt när de tillhört en släkting?


En jättestor kakburk...

där vi förvarar alla fina kakformar. Runda, ovala, stora, små och så massor av pepparkaksformar. Och alla väl använt. Fast kanske inte av mig, förutom några av dem som på bilden ovan.

En gammal kaffekvarn



Dessa är faktiskt inte mormors, men fina ändå. Vågen har vi fått av svärmor och svärfar som äger Lundins Antik och Restaurering.
Asken har jag ropat in ifrån Tradera, och i den har jag sparat mormors bakattiraljer....ni vet pepparmyntsolja, karamellfärg, och saker jag inte ens vet vad det är, inslagna i små foliepaket. Det sparades på allt, hur lite det än var kvar.

Hon och morfar hade de en lanthandel förr, och även om den stängdes innan jag föddes (tror jag), hade de huset kvar som sommarbostad och affären stod kvar med sin inredning tills huset revs. På den tiden var varken jag eller resten av släkten intresserad av gamla saker, så det mesta gick på auktion.
När jag väl började samla på mig lite äldre saker suckade mormor högt, och när Marcus och jag letade emaljskyltar berättade hon om alla som försvann när huset revs. Vilken guldgruva man hade suttit på.

För några år sedan. då mormors förråd skulle tömmas, hittade vi massor av fina saker hon sparat i alla år.
Kartongvis med lite gulnande manglade lakan med fina spetsar, en hel stor rulle med linnetyg, chokladaskar fylld med sidenband och spetsar i alla färger och storlekar. Dem fick jag....men gav bort både spetsar, band och tyg till syintresserade svägerskor!!!!
Tror ni att jag ångrar mig idag? Lakanen har jag dock kvar.








Dessa två sitter under hyllan. Marcus pappa har använd baksidorna att provmåla på när han skulle renovera en gammal moraklocka, tror jag det var. Lika fin på baksidan, alltså.

Nu måste jag släpa min onda kropp till TV:n och se Van Veeteren. Jag har varit på F&S idag..på skivstång....ajaj.

Godkväll!


5 kommentarer:

  1. Visst kan det betyda mycket med gamla saker ..
    Jag har en del aker som inte är värda nåt men känslomässigt så betydande..Ler..
    Vad kul med en antik affär i släkten..
    Blir dyrt ..hahhaa
    Jag har också varit på F&S i dag,,,så kul det är ..På fredag är det min favvo Aerobics...Jippie..
    Vad gillardu bäst ?
    Mia finns det smyckes partyn som är som Tupperwear ?
    Mina vänninor pratade om det ,,de hade varit på ..Vet du nåt om det?
    Vilka företag är det?
    Har du en aning?
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vad är det som är som Tupperwear menar du? Att det är en kedja som köper in smycken från typ Kina och sedan har återförsäljare som har partyn? Jag har för mig att det var någon som varit på något sådant, men att det var ganska dyrt....men det kanske inte var samma som dina väninnor varit på, det kanske finns flera. Ingen som har sagt vad de heter, tyvärr. Jag gillar Skivstång....men det är oftast bara på söndagar jag hinner gå på det, så Medelpassen är väl det som brukar finnas i samband med att jag slutar jobbet. Van Veeteren var lite sömnig, så nu blir det sängen =) Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin hemsida du har Mia! Vem är det som tar så fina bilder?
    Ja, mycket fint och krimskrams man har omkring sig....du har mest fint dock;o)
    Vad kul att det verkar gå bra på Rimforsa....läste lite i din blogg.
    mår familjen bättre??? Hoppas det.
    Kramen på dej xxx

    SvaraRadera
  4. Fina bilder och saker! Visst är de värdefulla för en när de tillhört en betydelsefull person!
    Mia, jag undrar hur du gjort för att få ett bildspel av dina bilder...
    Kram Å.

    SvaraRadera
  5. Fia...tack så mycket. Bilderna tar jag själv. Marcus fick lägligt not en ny kamera i födelsedagspresent (av mig =). Barnen har haft influensa...Simon är fortfarande hemma. Jättekul med Rimforsa. Tina var här o handlade igår.
    Åsa....jag skrev ett inlägg för några dagar sedan till dig om hur jag lagt in bildspelet.I första inlägget kanske det var.

    Kram till er alla

    SvaraRadera